nlenfrdeitesuk

 

poster Zeeuwse gastenZeeuwse gasten van Print op het witte Paard, Damplein 12bis Middelburg zijn de kunstenaars Yasmine Willems en Warre Mulder uit Hengstdijk


Yasmine Willems

Gefascineerd observeert Yasmine Willems (Lier, 1985) het haar omringende door de mens gecreëerde polderland. Herinneringen zonder anekdote als door een soort zintuiglijke bril die de romantische waarneming filtert. De kunstenaar ziet haar eigen activiteit en haar eigen emoties als een onderdeel van die natuur waarin ze tot een paradoxale zelfervaring komt. Het geschilderde kader plaatst ons achter een raam of op een balkon van een huiselijke omgeving en maakt je bewust van het feit dat Yasmine Willems een landschap, waarin het oog eindeloos kan verdwalen, waarneemt vanuit haar eigen referentiekader.

De schilderijen van Yasmine spreken een eigen taal en laten ons telkens weer verrassen met de vormen die dit landschap delicaat vullen. Regen, wind, wolken van licht en warmte als stoffelijke vormen gemaakt om datgene wat de visueel waarneembare werkelijkheid overstijgt uit te beelden en zichtbaar te maken.

Virtueel spelen met repetitieve structuren en geometrisch uitgewerkte patronen als een referentie naar de natuurlijke orde. Het subtiele abstraheren is geen analytische maar een holistische benadering vanuit het existeren als onderdeel van dit landschap. Alles om je heen, alles in jezelf is een systeem, en in een systeem is alles met elkaar verbonden.
tekst © Serena Baplu

Naamloze bijlage 00005 
Eind van de zomer, Yasmine Willems 2020, Acryl en olieverf op doek, 200 x 230 cm

 

Warre Mulder
In de sculpturen van Warre Mulder (België, 1984) worden vormen en technieken op een speelse manier gecombineerd. Uit combinaties van keramiek, hout en kunststof ontstaan kleurrijke creaturen die lijken te zijn opgeroepen uit een absurde wereld. Warre Mulder heeft de intentie de sculpturen een ziel mee te geven. Om dit te bereiken wordt er door de kunstenaar gesampled uit het onuitputtelijke archief van de sculpturale traditie waarin ergeen onderscheid wordt gemaakt tussen religieuze sculpturen en de bezielde kinderwereld van speelgoed. 

Naamloze bijlage 00011 
I come with good intentions, Warre Mulder, 2020, ceramics, wood, paper mache, paint